Konstseminarium - Textilmuseet, Textile Fashion Center

Textil Konst Manifestation, Textilmuseet 2016
Gunvor Nervold Antonsen/ Hybridernas poesi, Textilmuseet 2016
Gunvor Nervold Antonsen/ Hybridernas poesi, Textilmuseet 2016
Gunvor Nervold Antonsen/ Hybridernas poesi, Textilmuseet 2016
Gunvor Nervold Antonsen/ Hybridernas poesi, Textilmuseet 2016
Gunvor Nervold Antonsen/ Hybridernas poesi, Textilmuseet 2016
seminarieförberedelser/ Medeia Ekner, intendent på Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Hilde Hauan Johnsen föreläser, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Inger Bergström/ Textilkonst – ett utvidgat eller otydligt begrepp? Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Inger Bergström/ Textilkonst – ett utvidgat eller otydligt begrepp? Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Inger Bergström/ Textilkonst – ett utvidgat eller otydligt begrepp? Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Gunvor Nervold Antonsen/ performance, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Gunvor Nervold Antonsen/ performance, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Gunvor Nervold Antonsen/ performance, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Lunch/ Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Lunch/ Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Jeanette Schäring/ Färg, materialitet, kropp, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Jeanette Schäring/  Färg, materialitet, kropp, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Jeanette Schäring/  Färg, materialitet, kropp, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Jeanette Schäring/  Färg, materialitet, kropp, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Petter Hellsing/ Handens abstraktion, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Petter Hellsing/ Handens abstraktion, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Petter Hellsing/ Handens abstraktion, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Johanna Rosenqvist/ Mani-fest, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Elisabeth Yanagisawa/ Materia och affektprincipen – från substans och form till frekvens och intensitet, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Jeanette Schäring/ workshop: Dyeing to Know! Are we dyeing or are we dying? © Fiberartsweden
Victoria Brännström/ workshop: Over-All-Painting, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Victoria Brännström/ workshop: Over-All-Painting, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Victoria Brännström/ workshop: Over-All-Painting, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Victoria Brännström/ workshop: Over-All-Painting, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Victoria Brännström/ workshop: Over-All-Painting, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Victoria Brännström/ workshop: Over-All-Painting, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Victoria Brännström/ workshop: Over-All-Painting, Textilmuseet 2016 © Fiberartsweden
Monica Nilsson/ Flickan ovanpå, Abecita Konstmuseum © Fiberartsweden
Tre Nordic Award pristagare: Annika Ekdahl, May Bente Aronsen och Monica Nilsson framför Mays verk på Abecita Konstmuseum © Fiberartsweden
Konstseminarium
Textilmuseet, Textile Fashion Center
26 februari 2016 - 27 februari 2016
Textilmuseet visar mellan november till mars 2016 utställningen Hybridernas poesi med 2016 års mottagare av Nordic Award in Textiles Gunvor Nervold Antonsen. Med anledning av utställning anordnades föreläsningar och workshop under rubriken Textil Konst Manifestation med Elisabet Yanagisawa som konferencier.


Hilde Hauan Johnsen, professor Kunst- og designhøgskolen i Bergen, Norge og tekstilkunstner
föreläsning

Inger Bergström, konstnär
föreläsning: Textilkonst – ett utvidgat eller otydligt begrepp?
Textila material och metoder används idag frekvent i det vi kallar samtidskonsten. Konstnärer med olika bakgrunder upptäcker materialets inneboende potential, dess betydelsebärande kraft och materiella uttryck. Men när gränser luckras upp kan definitioner bli problematiska. Är allt detta vi ser att betrakta som textilkonst eller har begreppet förlorat betydelse?

Gunvor Nesvold Antonsen, konstnär
performance

Jeanette Schräing, konstnär
föreläsning: Färg, materialitet, kropp

Petter Hellsing, konstnär
föreläsning: Handens abstraktion
Ett samtal om den textila konstens förankring i en abstrakt tradition bortom berättelsen.

Johanna Rosenqvist, dr lektor i konsthantverkets teori och historia. Konstfack, Stockholm samt på Linnéuniversitetet Växjö/Kalmar
föreläsning: Mani-fest
Spåren av vad händer kan åstadkomma är en de anledningar att textila verk - oavsett vilken form de tar sig - intresserar så många människor. Vi tittar på några bilder tillsammans och undersöker hur detta arbete förmedlas.

Peter Ojstersek, konstnär, lektor Fri Konst Akademin Valand Göteborgs Universitet
föreläsning: är en berättelse om hur verket Juke Box for Plants kom till och de bekantskaper som gjordes på vägen.
Peter Ojstersek deltar med en installation med titeln Juke Box for Plants. En Geodesic Dome 4,8 m, solarwoven, växthusväv, minidrivhus, acrylkupoler med fiberplantor, färggräs, perlite LED lampor, microplayer, spellista för tillväxt.

Elisabeth Yanagisawa, konstnär, curator, doktorand på HDK, Göteborgs universitet
föreläsning: Materia och affektprincipen – från substans och form till frekvens och intensitet

Victoria Brännström, konstnär och pedagog
workshop: Over-All-Painting
Over-All-Painting är en händelse där rörelse och form omförhandlas och foruleras för att omförhandlas och formuleras igen, i ett ständigt flöde. På en begränsad ytan under en bestämd tid blir deltagarna objekt och aktör på samma gång samtididigt som verket växer fram. Tillsammans formulerar vi spelregler, möjligheter och begränsningar. Genom våra rörelser och vår aktion på golvet kan vi skapa nya verk i nya formationer i oändlighet. Som deltagare kommer du ta del av en gruppprocess där vi interagerar med varandra i ett måleri. Alla får likadana kläder, men tänk på att ta med/på underkläder som du inte är så rädd om då det kan komma färg genom det yttre klädlagret

Jeanette Schäring, konstnär
workshop: Dyeing to Know! Are we dyeing or are we dying? Workshop and storytelling and knowledge sharing. Matrester/skal kan återanvändas för att skapa nya färger och användas för att starta upp en Indigo kyp med. Naturliga färgpigment är en viktig del av vårt ekosystem, och samspelet med växter och djur; färgen påverkar vårt humör och stärker vårt immunförsvar, agerar som solskyddsfaktor, samt kan ge materialet/fibern andra kvalitéer, som en syntetisk färg aldrig skulle kunna göra. I köket och i vår egen komposthög finns det gott om möjligheter för en stor färgpalett. Hur kan vi komma bort från farliga kemikalier som finns i våra färgmetoder, med hjälp av organiska matrester och ogräs?