Colour and Natural Dye in Anthropocene - Jeanette Schäring - Trinity University
"Colour and Natural Dye in Anthropocene”
Jag blev inbjuden som Keynote speaker på Atkins Goethe Conference “Goethe's Welt/Welten” Trinity University, San Antonio, Texas i november 2024. Inbjudan kom från Goethe Society Nord America och Trinity University. Förutom att vara huvudföreläsare, samarbetade jag också med konstinstitutionen vid universitetet och bjöd in till en interaktiv performance tillsammans med studenter och lärare. Vi möttes runt den vita linneduken ”Colour food Matters” och jag streamade även min ekopoetiska film.
"Colour and Natural Dye in Anthropocene”
Växter, färg, textilier och mat fungerar som kraftfulla kanaler för att uttrycka kulturella kopplingar, känslor och identiteter. Att erkänna färghanteringens historia, såväl som hur färg har koloniserats och kapitaliserats, är avgörande i det större samtalet i polykrisen. Blå – indigo/Vejde blått förblir en av de mest komplexa och laddade färgerna i vårt kollektiva minne – en färg som bär på historier om maktens dominans, gudomlighet, havet, himlen, fred och omsorg.
Presentationen handlade om mitt konstnärliga arbete som rör ljuset, färgen, växterna, vatten, poesi och fibrer, med särskilt fokus på färghanteringens historia, om hur växternas färger – som blått (indigo) och rött – inte bara har koloniserats och kapitaliserats, utan också hur dessa färger har omvandlats till syntetiska färger. Dessa syntetiska färger delar en för många överraskande ursprungshistoria med de moderna psykiatriska läkemedel som kom fram under 1800-talet. Denna omvandling av naturens färg till en kemisk produkt som kom från koltjära, är en berättelse om hur textil och färg är ett verktyg för makt och kommersialism. Dessa olika samband var en viktig del i min presentation på Goehtes Welt/Welten, där textil och färg kan ses som en politisk ö i ett större samtal om färgning och textil.
Avslutningsvis ställde jag frågan om hur ska vi se på färg i framtiden. Det handlade om färg som fenomen; växtfärgers potential för hälsa, CARE – omsorg, - resiliens, och den blå färgen som gudomlig, den är himmel och hav, eller kanske en värld där växternas färger inte bara täcker jordens yta, utan också kommunicerar och integrerar med det mänskliga samhället på komplexa sätt. Detta konstnärliga arbete som jag fördjupat mig i under hela mitt konstnärskap fick nu en plats som helhet.
Västvärldens Elit ville ha blått och rött
Berättelsen om färger är ofta en berättelse om expansion, handel, ekonomiska modeller och nationalism. Blått för imperialism, kolonialism och nationalism. Indigo var slavhandelns gömda handelsvara före bomull och socker i South Carolina. "Indigo användes som valuta. De handlade en längd tyg i utbyte mot en människokropp. Indigo odlades på stulen mark, med stulna människor och med stulen kunskap.
Den blå färgens associationer till det gudomliga och det exklusiva. Den "heliga" makten har utnyttjats på olika sätt för att rättfärdiga och förstärka koloniala och imperialistiska strävanden. Idag lever denna blå färgsymbolik vidare i hur vi ser på kapitalism, globala marknader och även inom mode och textila företagsvärldar. Den accelererande takten i globala handelsnätverk och ekonomiska modeller som utlöstes av den industriella revolutionen skulle också i slutändan forma historien om indigopigment under hela 1900-talet.
Det röda imperiet var ett snäpp värre än blått. (Brasilianskt trä och Corchenille).
Den röda plyschsammeten i katolska kardinalers kläder (avsedda att referera till Kristi blod) och den röda plysch sammet som bars av kungligheter var ett tecken på rikedom. Röda pigment var intimt förknippade med höga nivåerna av europeisk makt.
“Food Colour Matters”
var ett konstnärligt samarbete med konstinstitutionen vid Trinity University. Jag bjöd in till en interaktiv performance tillsammans med studenter och lärare. Vi möttes runt den vita linneduken med exotiska frukter och grönsaker för att äta, skapa färg och mötas i ett samtal. Den vita duken har jag länge använt i mitt konstnärliga arbete. Jag utforskar kultur, historia och makt, undersöker och utmanar frågor om kolonialism, maktstrukturer, kultur och social hållbarhet. Linneduken associerar till mat och var en symbol för ett europeiskt ideal kopplat till renhet och makt. Mina två antika vita linnedukar finns nu kvar för vidare bearbetning - ett fortsatt konstnärligt projekt i process.
Det var en fantastisk utmaning att utföra detta projekt. Inbjudan fick mig att ta mitt konstnärliga och forskande arbete på allvar och lyfta den komplexa och ofta laddade historien om färg och växter och textil som är inbäddad i lögner. Jag är nu hedersmedlem i GSNA – Goethes Society Nord Amerika.
Jag fick också möjligheten att göra research några dagar vid Harry Ransom Reseach Center i Austin. Om kvinnor i historien, textil och vetenskap, där jag bland annat såg originaltryck av Anne Adkins cyanotypes.
De senaste åren har jag samverkat med Textilmuseet i Borås och spenderat mycket tid i arkiven. Till hösten kommer jag att ställa ut och aktivera hållbarhetsutställningen ”Omstart Mode” på Textilmuseet.
Jag är född i Borås och har släktingar från flera generationer som arbetat inom textil och färgningsindustrin. De var statare, de allra fattigaste. En sorts slavar som vandrade längs med Viskan från Veddige till Marks kommun och sedan vidare till Borås.
https://www.jeanettescharing.net/everything-has-its-secrets-the-holly-r…